موسسه خیریه برادران زارعی

با نیازهای کودکان بی‌سرپرست آشنا شویم.

تاثیر کمک رسانی به کودکان بی سرپرست

کمک رسانی به کودکان بی سرپرست و مشکلات کودکان بی سرپرست ، کمک به ایتام از جمله اموری است که همواره در دین ما مورد توجه بزرگان و نیکان بوده است، آیات قرآن و احادیث نشان از آن دارد که کمک رسانی به کودکان بی سرپرست و برطرف کردن نیازهای کودکان بی سرپرست تا چه اندازه نزد خداوند پسندیده و نیکو است .چنانچه خداوند در آیه 177 سوره بقره می فرماید: “نیکوکاری آن نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب بگردانید، بلکه نیکی آن است که کسی به خدا و روز پسین و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورد، و مال خود را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان و گدایان و در راه آزاد کردن بندگان دهد.”

 

هدف اصلی موسسه خیریه برادران زارعی

با توجه به این آیه شریف متوجه می شویم که اهمیت کمک رسانی به کودکان بی سرپرست و یتیم به حدی است که خداوند بعد از بیان اصولی مانند ایمان به روز جزا و قرآن و پیامبران آن را ذکر می کند، و کمک به ایتام را از لزوم داشتن ایمان می داند. پیامبر نیز در حدیث زیبایی می فرمایند: “آیا دوست داری دلت نرم و آرزویت برآورده شود؟ بر یتیم ترحم کن و دست محبت بر سر او بکش و از غذای خود به او بخوران تا قلبت نرم و حاجتت روا گردد. ” این حدیث پیامبر هم علاوه بر تاکید بر اهمیت یتیم نوازی به تاثیر جنبه های روانی این کار کمک به ایتام بر افراد نیز اشاره دارد.

 

مشکلات ایتام و نیازمندان چیست؟

ورای تکلیف دینی و اعتقادی، احساس و وجدان انسانی ما ایجاب می کند تا نیازهای ایتام را بشناسیم و گاهی از خود بپرسیم کودکان یتیم اطراف ما چگونه زندگی را بسر میبرند؟ مشکلات کودکان بی سرپرست چیست؟

نیازهای عاطفی کودکان بی سرپرست چگونه تامین می شود؟ آیا آنان می توانند نیازهای اولیه خود را رفع کنند؟کمک رسانی به کودکان بی سرپرست چگونه انجام می گیرد؟ و.. . برای آشنایی و پاسخ به این سوالات بهتر است نگاهی به عمده ترین مشکلات کودکان بی سرپرست در ادامه بحث بیاندازیم.

موسسه خیریه برادران زارعی

با ثبت نام در وب سایت فروشگاه آنلاین برادران زارعی و گذاشتن دیدگاه و ستاره برای محصولات وب سایت و ارجاعات به شبکه های اجتماعی با کسب شارژ پول به کیف الکترونیکی در این امر خیر خواهانه سهیم باشید.
برادران زارعی

موسسه خیریه برادران زارعی

کودکان بی سرپرست به آن دسته از کودکانی گفته می شود که والدین آنها بر اثر فوت یا دلایل دیگر مانند طلاق آن ها را تنها گذاشته اند و این کودکان سرپرست موجه برای نگهداری و تامین نیازهایشان ندارند. نیازهای کودکان بی سرپرست را می توان در دو دسته قرار داد:

نیازهای مادی
نیازهای عاطفی

نیازهای مادی ایتام

نیازهای مادی در واقع همان نیازهایی است که هر انسانی برای زندگی و زنده بودن نیازمند آن هاست. متاسفانه در جامعه کنونی و با توجه به، بسیاری از مشکلات اقتصادی، کودکان بی سرپرست برای تامین نیازهای زندگی خود با سختی روبرو شده اند. امروزه مؤسسات فراوانی در جهت کمک رسانی به کودکان بی سرپرست و تامین نیازهای اولیه آنان بنا نهاده شده اند، مؤسساتی مانند کمیته امداد و بهزیستی، که کمک به ایتام در راس برنامه های آنان قرار دارد. اما متاسفانه حجم نیازها و تعداد نیازمندان در کشور بسیار زیاد است و این مؤسسات به تنهایی و با کمک های دولتی قادر به پاسخگویی به این نیازها نیستند. به طور کلی می توان نیازهای مادی ایتام را در چند دسته طبقه بندی کرد:

نیاز به خوراک و پوشاک:

همان طور که می دانید مشکلات اقتصادی بیش از هر کس و در ابتدا بر روی قشر مستضعف جامعه تاثیرگذار است. در شرایط اقتصادی کنونی برای افرادی که دارای شغل و سرپرست هستند تامین این نیازها با مشکلاتی همراه بوده، در صورتی که فرد در سن قانونی اشتغال نباشد و سرپرست مناسبی هم برای تامین نیازهایش نداشته باشد این سختی و مشکل دوچندان می گردد.

موسسه خیریه برادران زارعی

با ثبت نام در وب سایت فروشگاه آنلاین برادران زارعی و گذاشتن دیدگاه و ستاره برای محصولات وب سایت و ارجاعات به شبکه های اجتماعی با کسب شارژ پول به کیف الکترونیکی در این امر خیر خواهانه سهیم باشید.

نیاز به مسکن:

هر انسانی احتیاج به سقفی و سرپناهی برای زندگی دارد. این مکان تا حدی باید دارای کمترین موارد رفاه ماند آب و برق و گاز باشد. در زندگی بسیاری از کودکان بی سرپرست یکی از والدین یا هردوی آنها حذف شده اند، در این شرایط یا کودک به نوانخانه ها و مراکز نگهداری سپرده می شود. این مراکز باید دارای تمامی امکانات رفاهی باشند تا کودک در آنجا احساس امنیت داشته باشد. در حالت دوم و وقتی یکی از والدین به تنهایی مسئول نگهداری از کودک است و در حالی است که خود فرد نیازمند باشد امکان تامین نیازهای کودک با سختی فراهم می گردد واحتیاج به وجود حامی و کمک هست.

نیاز به تحصیل:

برای آماده شدن با دنیای بزرگسالی و آینده، کودکان باید تعلیم ببینند و آموزش ها و مهارت های لازم را بیاموزند. مدرسه مطمئنا مکانی مناسب برای پرورش کودکان است. بنابراین تحصیل و آموزش هم یکی از نیازهای کودکان بی سرپرست است.

 

پرداخت هزینه های زندگی ایتام

کودکان بی سرپرست که از داشتن خانواده محروم هستند در محیط مدرسه بسیاری از نیازهایشان تامین می گردد. مدرسه خانه دوم همه کودکان است و معلم بی شک یک والد ثانی است. اما بسیاری از کودکان بی سرپرست برای رفتن به این پناهگاه دانش دچار مسائل و مشکلاتی هستند. یا مدارس مناسب در نزدیکی محل زندگی آنان وجود ندارد و یا هزینه کافی برای رفتن به مدرسه و تهیه ی لوازم تحصیل برای آنان وجود ندارد. بخصوص در شرایط کنونی که مدارس شکل مجازی پیدا کرده اند، این مسائل دوچندان شده است.تهیه ی یک گوشی مناسب که بتوان با آن با دنیای مجازی ارتباط برقرار کرد و از آموزش های لازم بهره برد، برای بسیاری از کودکان جامعه سخت و دشوار شده، چه رسد که این کودکان، کودکی بی سرپرست باشند و توانایی تامین نیازهای خود را نداشته باشند.

برادران زارعی
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

موسسه خیریه نور امید

فرم ثبت نام موسسه خیریه

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد