#نه_به_پلاستیک

نه به پلاستیک

 

آلودگی پلاستیک به یکی از مهمترین موضوعات زیست محیطی تبدیل شده است ، سرعت تولید محصولات پلاستیکی به گونه ای تصاعدی در حال رشد است. این مقدار از 2.3 میلیون تن در سال 1950 به 448 میلیون تن در سال 2015 رسید و پیش بینی می شود تولید تا سال 2050 دو برابر شود.. آلودگی پلاستیک بیشتر در کشورهای در حال توسعه آسیا و آفریقا دیده می شود ، جایی که سیستم های جمع آوری زباله اغلب ناکارآمد هستند یا اصلا سیستم جمع آوری و تفکیک زباله وجود ندارند. زباله های پلاستیکی بسیار فراگیر شده اند و این مهم سبب تلاش برای نوشتن یک معاهده جهانی با مذاکره سازمان ملل شده است.

عمر بسیاری از این محصولات مانند کیسه های پلاستیکی و بسته بندی مواد غذایی تنها چند دقیقه تا چند ساعت نیست ، و ممکن است صدها سال در محیط باقی بمانند. نیمی از پلاستیک های تولیدی در 15 سال گذشته ساخته شده است و هنوز باید منتظر فاجعه ای که به دست بشر رقم خورده بود چراکه تا به امروز شاهد گوشه ای از تاثیرات مخرب ورود میکرو پلاستیک ها به چرخه طبیعت بوده ایم.

هر ساله حدود 8 میلیون تن زباله پلاستیکی از کشورهای ساحلی به اقیانوس ها روانه می شود. پلاستیک ها اغلب حاوی مواد افزودنی هستند که باعث استحکام ، انعطاف پذیری و دوام بیشتر آنها می شود. اما بسیاری از این افزودنی ها می توانند عمر آنها را در صورت زباله شدن افزایش دهند ، با تجزیه برخی تخمین ها حداقل 400 سال طول می کشد.

میکرو پلاستیک و ورود پلاستیک به چرخه طبیعت

هنگامی که در پلاستیک به دریا می رسد ، نور خورشید ، باد و عملکرد موج مواد زائد پلاستیکی را به ذرات کوچک تقسیم می کند ، که عرض آنها معمولاً کمتر از یک پنجم اینچ است . میکرو پلاستیک ها بیشتر به قطعات کوچکتر و کوچکتر تقسیم می شوند. در همین حال ، میکرو فیبرهای پلاستیکی در سیستم های آب آشامیدنی شهری یافت می شوند و از هوا عبور می کنند. و این مهم تهدیدی است برای سلامت انسان و سایر جانداران.

سالانه میلیون ها حیوان توسط پلاستیک ها از پرندگان گرفته تا ماهی گرفته تا موجودات دیگر دریایی کشته می شوند. تقریباً 700 گونه از جمله گونه های در معرض خطر توسط پلاستیک ها تحت تأثیر قرار گرفته اند. تقریباً تمام مرغ های دریایی پلاستیک می خورد.

به منظور پایه ریزی فرهنگ ممنوعیت مصرف پلاستیک نیاز به اطلاع رسانی و تصویب قانون می باشد. فرهنگ تفکیک زباله و بازیافت امری است حیاتی و نیاز به نظارت و اعمال قانون به جهت برخورد با متخلفین و مخربان محیط زیست میباشد.

1- ممنوعیت استفاده از پلاستیک در فروشگاه ها و همراه داشتن کیسه های پارچه ای به عنوان جایگزین.

2- تفکیک زباله ها و بازیافت آن ها مطابق با استاندارد های جهانی.

3-اعمال جریمه نقدی جهت برخورد با متخلفین